Guiden til den perfekte konference

De fleste af os kender til konferencer, og de fleste af os kender nok til kedsomheden, som desværre ofte følger med. Kedsomhed og konferencer er to ting, som slet ikke burde hænge sammen, og der findes heldigvis rigtig mange muligheder for at gøre noget, så de ikke kommer til at hænge sammen. 

Det er vigtigt, at du kan sætte dig i dine konferencedeltageres sted og tænke over, hvad du selv ville finde interessant, og hvad du selv ville kede dig over. De fleste har fået nok af timelange PowerPoints i skolen, og det er ikke dem, der gør deres konferenceoplevelse god. Derimod skal konferencer motivere og inspirere os, og de skal give os blod på tanden.

Selvfølgelig kræver en god konference nogle lækre konferencelokaler og konferencerum, men de kræver i den grad også veloplagte taler og nøje planlagte aktiviteter. Hvis din konference har disse elementer, så er det ikke kun dine konferencelokaler, som kommer til at skinne, det gør værdien af konferencen nemlig også.

Det er også vigtigt med gode fysiske rammer, som ikke kun består af konferencelokaler. Det er vigtigt, at du finder et sted, hvor dine deltagere kan føle sig godt tilpas, og hvor der er rart at være. Her har indeklima, akustik og lys rigtig meget at sige.

Gælder det samme for et kursus?

En anden begivenhed, som faktisk har de præcis samme kriterier som en konference, dog uden at være det, er et kursus. Et kursus kræver også dejlige kursuslokaler, hvor man føler sig godt tilpas, men det kræver altså også personer med gode taleevner, som kan finde ud af at lære fra sig og ikke mindst inspirere.

Inspiration betyder nemlig alverden, når det kommer til både konferencer og kurser. Du kan have nok så flotte konferencelokaler eller kursuslokaler, men hvis deltagerne ikke føler sig inspirerede, så falder det hele højst sandsynligt til jorden. Derfor skal du også kende dine prioriteter, inden du går i gang med en af disse begivenheder, du skal være knivskarp om, hvorfor du afholder det, du skal vide præcist, hvad du vil have ud af det, og du skal ikke være bange for at gå den ekstra meter for dine deltagere.