Gode råd til at styrke det kreative i projekter

For at det er muligt for virksomheder at innovere, er det nødvendigt at være kreativ. Derfor gælder det om at lade kreativiteten blandt medarbejderne blomstre, således vilje og innovation skabes. Det er dog ikke muligt blot at bestille en omgang kreativitet hos en gruppe eller enkelte individer. 

Kreativiteten skal læres, skabes og næres. Dette kræver noget af ledelsen og organisationen, hvor et kreativt miljø skal skabes, og nytænkning skal understøttes. Men hvordan styrkes det kreative i projekter så? Det kan du læse meget mere om her på siden. 

Send medarbejderne på kursus i kreative projekter

Det er oplagt at sende medarbejderne afsted på kursus i kreative projekter. Der findes et væld af kurser rundtom i landet af en sådan art – og virksomheden behøver derfor ikke at stå for arrangementet selv. Dog er det også muligt for ledelsen selv at stable kurset på benene, hvor de ansatte udfordres i traditionel tænkning, nye perspektiver og måder at arbejde på. 

Her er det nødvendigt at anskaffe konferencelokaler, kursuslokaler eller konferencerum, der oser af et kreativt miljø. Er rammerne ikke inspirerende og kreative, er det svært for deltagerne at suge netop dette til sig. Derfor anbefales det, at der bruges tid på at finde de helt rette konferencelokaler, kursuslokaler eller konferencerum til formålet. 

Brug kreativitet som et ledelsesværktøj 

Kreativitet kan sagtens bruges som et ledelsesværktøj, der efterfølgende skaber kreativitet i virksomhedens projekter. Der findes forskellige former for ledelsesværktøjer med fokus på kreativitet, men fælles for alle er, at det er en læringsproces. Stop op, se dig omkring, og lyt. Lyt til verden omkring dig, og lyt til medarbejderne. Dette er med til at skabe nye tilgange, nye vaner og selverkendelse, og det er virkelig brugbart. 

Det gælder om at samskabe. Lad idéerne komme til jer, og lad intentioner samt visioner udspille sig. Her kræver det, at alle deltagere har et åbent hjerte og vilje. Institutionalisér gennem prototypetænkning, og skab nye produkter, projekter eller tiltag med et åbent sind. Slutteligt gælder det om at handle og opnå resultater gennem infrastruktur og praksis. Herigennem bliver forandringer og reaktioner en integreret del af processen, hvilket er med til at styrke kreativiteten.